Sinds Jan Zeeman in 1967 zijn eerste winkel in Alphen aan den Rijn opende, is de wereld sterk veranderd. Toch is Zeeman nog steeds Zeeman. Drie waarden beschrijven de bijzondere cultuur: Eigenzinnig, Zuinig en Betrokken. Bij Zeeman steekt men er samen veel energie in om deze waarden te versterken. Niet alleen in Nederland, waar de cultuur van oudsher sterk is verankerd, maar in alle zeven landen waar Zeeman winkels heeft.
Het Servicekantoor voor alle landen bevindt zich nog steeds in Alphen aan den Rijn. Vanuit daar ontwikkelt en organiseert de afdeling Learning & Development alle leerinterventies. De ambitie van de L&D-afdeling van Zeeman is daarbij:
Leren en ontwikkelen binnen Zeeman mogelijk maken om samen te groeien.
Binnen Zeeman is er een kristalheldere visie op leren: leren is voor iedereen, moet toegankelijk zijn en moet bijdragen aan de performance in de praktijk. Daarnaast moet er een veilige leeromgeving zijn en hebben leidinggevenden een belangrijke rol. Voor Kitty Mudde, manager Learning & Development en haar zeer betrokken team, is deze visie de leidraad voor al hun handelen. Het vormt de basis bij het ontwerpen en ontwikkelen van alle leeractiviteiten.
Onboarding bij Zeeman
Deze animatie maakt deel uit van de Onboardingcampagne.
(tekst loopt door onder animatie)
Kitty Mudde over leren en ontwikkelen bij Zeeman
“Tot het jaar 2019 zijn we altijd sterk geweest in het klassikaal trainen. De door onszelf ontwikkelde trainingen en leertrajecten werden door onze eigen trainers voor de collega’s in de winkels gegeven. Om leren en ontwikkelen voor iedereen mogelijk en toegankelijk te maken, hebben we in 2019 de eerste stap gezet richting online leren.
Onboarding en een passend LMS
Naast de wens voor een toegankelijke online leeromgeving, hadden we ook de wens voor een Onboardingprogramma voor onze collega’s in de winkels. Bij onze zoektocht naar een voor ons passend Learning Management Systeem (LMS) en een partner waarmee we in co-creatie het Onboardingprogramma konden ontwikkelen, zijn we bij UP learning terechtgekomen.
In UP learning zagen wij een partner die aansloot bij onze kernwaarden en kon aansluiten bij onze wensen en ideeën. Samen hebben we in 2019 voor onze 9.500 collega’s een toegankelijke leeromgeving opgezet (Learn@Zeeman), een pre-Onboarding door middel van augmented reality én een Onboardingprogramma voor de collega’s in de winkels ontwikkeld. Daarnaast staat in de leeromgeving een mooi aanbod aan GoodHabitz-trainingen die vrij te volgen zijn voor persoonlijke ontwikkeling. Ook hebben we een bibliotheek vol met praktijkgerichte microlearnings ontwikkeld. Dit alles lanceerden we met een mooie campagne.
Mobile first strategie
Daarna was het natuurlijk tijd om verder te gaan met deze geweldige ontwikkelingen. De bibliotheek hebben we steeds verder uitgebreid met microlearnings die we, samen met experts uit de organisatie, zelf ontwikkelden. Zo bieden wij onze collega’s ondersteuning in de praktijk. Omdat leren in de winkel het uitgangspunt is, is de keuze voor een mobile first strategie logisch.
Met ondersteuning van UP learning hebben we ook gewerkt aan de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van Learn@Zeeman en werken we continu aan het uitbreiden van het gebruik van de functionaliteiten van het LMS Totara, denk aan een certificeringsprogramma. Dit doen we door regelmatig werksessies te organiseren. Daarin werken we samen met UP aan bepaalde doelstellingen. Zo ontwikkelen we onze online leeromgeving en leren we meteen hoe we het zelf moeten doen.
Van klassikaal naar virtueel
Door Covid-19 was klassikaal trainen niet meer mogelijk. Gelukkig konden we snel handelen en hebben we een groot gedeelte van onze klassikale trainingen en een tweetal klassikale leertrajecten kunnen omvormen naar live online trainingen en trajecten. Onze trainers hebben daarnaast een opleiding gevolgd, zodat zij die live online trainingen en trajecten kunnen verzorgen.
Vervolgens hebben we samen met UP learning gewerkt aan een programmastructuur die visueel past bij onze huisstijl. Het leertraject ziet er daardoor voor de gebruiker duidelijk en aantrekkelijk uit. De virtual classroom tool Kaltura is gekoppeld aan onze online leeromgeving en we hebben samen gewerkt aan het proces van inschrijven, uitnodigen, administreren en rapporteren.
Ambitieus blijven
Op onze wensenlijst hadden we ook nog het ontwikkelen van een Onboardingprogramma voor nieuwe collega’s in het Servicekantoor, in het Distributiecentrum en bij Transport staan. Hieraan hebben we hard gewerkt, samen met een betrokken projectgroep vanuit de organisatie en met ondersteuning van UP learning. Inmiddels is het Onboardingprogramma ook voor deze drie doelgroepen succesvol gelanceerd. Hier blijft het natuurlijk niet bij. Er zijn nog genoeg nieuwe uitdagingen om onze ambitie vorm te geven.”