Stel je voor, je loopt een fietsenwinkel binnen en de verkoper zegt direct: ‘Hier heb je een lijst met onderdelen. Vink maar aan wat je nodig denkt te hebben, dan stel ik een nieuwe e-bike samen.’ Beetje vreemd, vind je niet? Gek genoeg wordt een LMS vaak op die manier verkocht. Dat moet anders, vinden we bij UP.
Kies pas een LMS als je weet waarvoor je het wil gebruiken en wie het zal gebruiken.
Het aanbod aan leeroplossingen is groot. Van basissystemen zoals Moodle waarmee je e-Learning modules uitserveert tot complete omgevingen zoals Totara en imc waarmee je werken, leren en ontwikkelen in al zijn vormen ondersteunt. Maar welk systeem past er bij je organisatiecultuur, wat wil je bereiken en hoe zie je de nabije toekomst?
Het gevaar is dat je wensenlijstje met functies eindeloos wordt. Waardoor je keuzestress ook geen einde kent. Stel jezelf daarom, voor je zoektocht begint, de volgende vragen:
Houd deze vragen en je antwoorden bij tijdens je zoektocht naar een LMS. Oriënteer je breed en laat je niet gek maken door functionaliteiten- en vergelijkingslijstjes. ‘De meeste vinkjes’ is geen garantie tot succes. En ‘het beste uit de test’ wil niet zeggen dat het voor jouw organisatie de beste oplossing is.
Weet wat je zoekt en wees alert.
In principe is een LMS een softwarepakket dat je gebruikt voor het aanbieden en beheren van leeractiviteiten. Waar het om draait, zijn de belanghebbenden. Of beter gezegd supporters.
Een LMS is goed als de verschillende gebruikers allemaal enthousiast zijn. En daar zit de crux. Want iedere belanghebbende heeft zijn eigen ideeën en wensen.
De leidinggevenden. Zij hebben graag zicht op de ontwikkeling van medewerkers. Ze willen een verband zien tussen de ontwikkeling van teams, medewerkers en hun werkprestaties. En ze stellen leerplannen op of zijn er bij betrokken. Leidinggevenden hebben een business te runnen. Val ze dus niet lastig met overbodig gedoe. Houd de leer- en ontwikkelprocessen eenvoudig en bied rapportages hapklaar aan.
De medewerkers. Die zoeken, boeken en volgen verplichte en vrijwillige trainingen. Online, klassikaal of blended. Meestal vinden zij het fijn samen te leren en hun kennis te delen. Vaak levert dit ook het beste leerresultaat op. Om ‘social learning’ te stimuleren is een, sorry voor het vakjargon, Learning Experience Platform (lxp) de oplossing. Integreer je dit platform in je LMS, dan geef je de medewerkers één platform voor al hun leeractiviteiten. Voor dat gemak zullen zij je dankbaar zijn.
De technische beheerders. Afhankelijk van je keuze voor het leerplatform heb je wel of geen technische beheerders nodig. Haal je je LMS ‘uit de cloud’ en heb je alleen een browser nodig, dan is het te overzien. Beheer je de software zelf, dan heb je collega’s nodig die zorgen voor de bereikbaarheid, snelheid en veiligheid van de software. Zorgen voor een gemakkelijke log-in, back-ups maken en updates installeren kunnen dan ook taken zijn. Met je leverancier kun je een taakverdeling afspreken.
De Learning Professionals. Zij zijn vaak betrokken bij of verantwoordelijk voor de aanschaf en implementatie van het LMS en hebben een aantal taken. Zo moeten ze Leren & Ontwikkelen inrichten, faciliteren en stimuleren, trainingen plannen en met rapportages het leerrendement analyseren.
Een goed LMS vergemakkelijkt twee van deze taken:
Een LMS staat of valt met de ervaring van de belanghebbenden. Houd daarom rekening met hun wensen en ideeën. Of nog beter: betrek ze bij het keuzeproces. Dit vergroot de kans op succes. En dat is slim. Heel slim.
Als de belanghebbenden supporters worden en je denkt: ja, het was een flinke investering, maar het is het waard. Dan heb je een sterk LMS.
Wil je goede resultaten bereiken en van belanghebbenden supporters maken, dan kun je een aantal dingen doen:
Open deuren zijn vaak de belangrijkste deuren. Want of medewerkers en leidinggevenden het nut van het LMS inzien, is de hamvraag. Het leermateriaal dat je er vindt, de kennis die je collega’s met je delen en de persoonlijke ontwikkeling die zichtbaar wordt. Dat is de basis. Zorg dat dat op orde is.
Log je in en is het eerste wat je ziet een dashboard met een kalender, diverse trainingen, studieplannen, competentiestructuren, feedbackprocessen, certificeringstrajecten, een actielijstje en nieuwsberichten? Dan staar naar je scherm, je klikt, scrolt, kijkt naar buiten en voor je het weet, sta je de was op te vouwen (#thuiswerken).
Overdaad schaadt. Een LMS met te veel mogelijkheden verkleint drastisch de kans op succes. Een sterk LMS past zich aan de gebruiker aan, niet andersom.
Ook van buiten kan een LMS best sexy zijn, echt waar. Maar waar het om draait is de inhoud. Het leren moet leidend zijn. Een goed LMS zorgt dat de administratieve kant van het leren vlekkeloos verloopt. Zoals een elektrische motor die je fiets aandrijft. Het is gemakkelijk en doet geruisloos haar werk.
De administratieve kant en de content vormen een samenhangend geheel. Je gaat recht op je doel af of ontdekt zonder moeite nieuwe kennis en onvermoede talenten. Dat is leerzaam, spannend en leuk.
Gewoon. Je schrijft een enthousiast mailtje, plakt de inloggegevens erin en klikt op verzenden. Iedereen is laaiend enthousiast en logt direct in.
Je voelt het waarschijnlijk al. Zo werkt het dus niet. Helaas.
Een nieuw, zorgvuldig gekozen LMS lanceer je met een leercampagne. Je bereidt medewerkers voor op de komst, rolt het systeem uit en zet het daarna continu in de spotlights. Door medewerkers te blijven enthousiasmeren en stimuleren, blijft je LMS top of mind.
Door te meten kom je te weten of de leercampagne succesvol is. Je meet hoeveel medewerkers je vooraankondiging zien of lezen; wie de mail met inloggegevens opent, doorklikt en inlogt; welke route de gebruikers binnen het LMS afleggen, welke trainingen ze volgen en of ze die succesvol afronden. Weet je waar gebruikers afhaken en waar je hun aandacht vasthoudt, dan kun je het LMS continu verbeteren. Zo maak je een LMS succesvol.
Wil je werken met een LMS, doe het dan goed. Zorg dat je medewerkers enthousiast worden. Laat leren leidend zijn en voorkom dat je onnodig budget verspeelt aan bijzaken.
Een onafhankelijk adviseur zal je vraagstelling vanuit verschillende invalshoeken belichten. Te beginnen met je doelstellingen en doelgroep(en). Laat je adviseren door een bedrijf waarin onderwijskundigen, programmeurs, designers, front end developers en projectleiders nauw samenwerken. Een ervaren bedrijf dat weet wat wel en niet werkt. Die het LMS kan aanpassen aan jouw wensen, gedoseerd implementeren en helpen het onder de aandacht te brengen én levendig te houden. UP learning is zo’n bedrijf.
UP neemt drempels weg, maakt learning management makkelijk en leren leuk. Bij UP zoeken we uit wat jij nodig hebt. Zowel wat betreft het LMS als de ondersteuning. We bieden je keuzemogelijkheden en de kennis om een keuze te maken waar je geen spijt van krijgt. Past een verfijnde versie van Moodle, is Totara een betere fit of levert imc de gewenste meerwaarde? UP learning adviseert, creëert en lanceert. Jij kiest.
e-Learning op maat of een Leerplatform? We adviseren je graag. Zonder verplichtingen. Afgesproken!
Bel, mail of vul het formulier in.
Spaces Berchem Station Post X
Borsbeeksebrug 34
2600 Antwerpen
T: +32 (0)33 02 35 61
E: info@uplearning.be
kvk: 0765174107 – Antwerpen
btw: BE0765174107
© Copyright 2024 - UP learning
Bennekomseweg 43
6717 LL EDE
T: (+31) (0)88 44 66 700
E: info@upvlaams.dev-swipemedia.nl
kvk: 09102364
btw: NL8127.36.382.B01
Learning Mapping
Behavioural Design
Leerklimaat
Learning Analytics
____
____