‘Qua patet Orbis’, ‘Zo wijd de wereld strekt’. Sinds de oprichting van het Korps Mariniers, meer dan 350 jaar geleden, is dat haar lijfspreuk. En met de introductie van online leren binnen het Korps is die nog altijd actueel. Sergeant-Majoor Michael van Lis, Hoofd Bureau E-Learning & Simulation training, vertelt over de visie op en de rol van online leren bij het Mariniers Opleidingscentrum (MOC).
Veiligheid op en vanuit zee waarborgen
“Als MOC is het onze taak mariniers op te leiden die het Korps in staat stellen veiligheid te leveren op en vanuit zee en alles te beschermen wat ons dierbaar is. Nu en in de toekomst. Om aan die taak te voldoen, zetten we in op ‘overal en altijd’ inspirerend opleiden en individueel trainen. Een leven lang.” Het Korps Mariniers heeft daarvoor drie speerpunten.
Beroepsgericht opleiden, waarbij het leren zo veel mogelijk plaatsvindt in de beroepspraktijk. Al dan niet gesimuleerd.
Implementeren van blended learning, waarbij digitaal en ‘face-to-face’ leren elkaar afwisselen.
Het realiseren van een moderne leeromgeving, ondersteund door moderne infrastructuur, technologie en (moderne) leermiddelen.
“We twijfelden over de toegevoegde waarde van het klassikale deel.”
“Leren is al meer dan 350 jaar continu in ontwikkeling binnen het Korps Mariniers. Inmiddels hebben digitale hulpmiddelen hun intrede gedaan. Met behulp van real-time simulatie, VR en AR worden vaardigheden beter aangeleerd. En met simulatieprogramma’s zoals Virtual Battle Space 3 kunnen we op locatie ingewikkelde Standard Operating Procedures (SOP’s) trainen. Indien de leerstof het toelaat, bieden we via het leerplatform e-learningmodules aan. Dit zorgt ervoor dat de lerende tijd- en plaatsonafhankelijk deze stof tot zich kan nemen, bijvoorbeeld in de trein of thuis op de zetel.
Ook zijn er al testen geweest met het online afnemen van theoretische examens, zoals het theoretische examen van de bergtraining. Hierdoor ligt het instapniveau voor een klassikale les hoger, kunnen klassikale lessen wellicht korter worden en zijn er meer contacturen mogelijk met de instructeurs voor praktijkgerichte instructies en oefeningen.”
Video over leren binnen het Korps Mariniers
Bron: Bureau e-Learning & Simulation Training
Van Moodle naar Totara
“Vanuit ons opleidingscentrum hebben we met UP learning externe expertise binnengehaald op het gebied van software- en systeemontwikkeling, didactiek en kennis van het implementeren van een online leeromgeving en het maken van e-Learningmodules. In 2019 zijn we gestart met het gebruik van een elektronische leeromgeving. Toen nog Moodle.”
De operationele eenheden vroegen zelf om het leerplatform
“Het succes van de online leeromgeving bleef niet beperkt tot de nieuwelingen. De operationele eenheden zagen de potentie en wilden ook graag toegang tot het platform. Met UP learning hebben we onderzocht wat het zou betekenen als we de leeromgeving over het gehele Korps zouden uitrollen. De conclusie was dat een overstap naar het Totara leerplatform dan een goede keuze zou zijn. In Totara kunnen we de verschillende doelgroepen beter bedienen, waardoor iedere marinier de leermodules te zien krijgt die voor hem of haar relevant zijn. Zo kunnen specifieke koudweermodules op tijd gepusht worden naar gebruikers die op wintermissie gaan.”
“Het voordeel is dat alles wat in Moodle ontwikkeld was, behouden blijft. Met de overgang naar Totara zorgen we ervoor dat de operationele eenheden in Nederland en in het Westen (Nederlandse Antillen) straks ook gebruik kunnen maken van de omgeving voor herhalings- en bestendigingslessen. Hierdoor realiseren we nog meer standaardisering in werkwijzes tussen de eenheden.”
Waardering van de Commandant der Strijdkrachten
Het succes van de online leeromgeving werd ook opgemerkt door de Commandant der Strijdkrachten. Met de prestigieuze COIN sprak hij zijn waardering uit voor het resultaat en het werk dat er bij de ontwikkeling van het Leerplatform voor het Korps Mariniers kwam kijken.