Immersive Learning – Leren met Virtual Reality

Immersive learning met virtual reality

Met Immersive Learning stuur je de ervaringen die de lerenden ‘virtueel’ opdoen. Een blog over de toegevoegde waarde van leren.

Videoleren neemt langzaamaan toe. Gartner voorspelde in 2016 dat medewerkers in grote organisaties meer dan 16 uur video per maand bekijken. Wij zien steeds meer statistieken verschijnen die deze trend bevestigen. Gezien de grote voordelen maken ook kleinere organisaties inmiddels de overstap naar videoleren. Dankzij de toenemende populariteit evolueert ook het videoleren. Gedreven door technologische ontwikkelingen, die steeds beter betaalbaar worden, kondigt de nieuwe trend zich aan: immersive learning – leren met virtual reality.

Wat is die nieuwe technologische ontwikkeling? Waarom is het belangrijk dat L&D-professionals en trainers zich hier in gaan verdiepen? In deze eerste blog maak je kennis met een nieuwe vorm van leren. Want de Virtual Reality-producten komen er aan en de beleving voor de lerenden is ongeëvenaard!

Wat is Immersive Learning?

Met de komst van videoleren werd een eerste stap gezet in het ervaringsleren op afstand. Denk maar aan de YouTubefilmpjes over koken, gitaarspelen of een taal leren. Men doet het voor en daarna probeer je het na te doen: je ontdekt, ontwikkelt en benut. Om het natuurlijke leerproces kracht bij te zetten, volgen we tegenwoordig interactieve video’s. Hier is sprake van een soort dialoog, vaak in de vorm van meerkeuzevragen, waarbij je reactie het verloop van de video beïnvloedt. Toch is deze beleving nog beperkt: je hebt nog niet het gevoel dat je deel uitmaakt van de omgeving waar het leren plaatsvindt; het is nog sterk informatiegericht.

Vanuit de gamesector zijn er enorme stappen gezet met grafische effecten, waardoor de beleving aanzienlijk toeneemt. Mocht je een impressie zoeken, kijk dan maar eens naar de trailer van Assassin’s Creed Syndicate. Het beeld is weliswaar 2D en het geluid in stereo, maar het oogt al heel realistisch. En dat is waar Virtual Reality (VR) op inspeelt: de ultieme beleving, alsof je er zelf bij bent. VR stelt je in staat in een wereld te stappen die niet echt bestaat. Beeld en geluid zijn in 3D en passen zich aan jouw bewegingen aan. Beweeg je naar links met je hoofd, dan zie je wat er zich links van je bevindt. Ook de sterkte van het geluid wordt aangepast. En dat niet alleen: je kan ook interageren in deze wereld, door bijvoorbeeld handbewegingen. Je hebt het gevoel er echt te staan, er deel van uit te maken.

In deze wereld kun je sturen welke ervaringen lerenden opdoen. Met de acties die zij uitvoeren, binnen een virtueel scenario, kun je hen gericht en direct feedback geven. Lerenden maken keuzes en ervaren de gevolgen op korte en lange termijn, alsof ze de keuze echt hebben meegemaakt. Deze vorm van leren, inmiddels bekend als Immersive Learning, volgt dus een volledig nieuw concept: lerenden hoeven geen cursussen uit het hoofd te leren, maar leren door het te doen en te ervaren. Het is dan ook logisch dat de beklijvingsfactor veel groter is en dus ook onderwijskundig veel effectiever.

Immersive Learning in de praktijk

Toepassingen? Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is al een toepassing. Kinderen die een taal leren, gebruiken steeds vaker de website van WRTS om zichzelf te overhoren bij het leren van woorden. Een sterk informatiegerichte wijze van leren. Maar het kan ook anders. Je kunt jezelf woorden aanleren in een virtuele wereld. Je ziet de woorden in een context, waardoor het veel gemakkelijker is om die woorden te leren. Een voorbeeld van Immersive Learning op YouTube.

Een ander voorbeeld: op het moment van dit schrijven loopt de campagne Onderweg ben ik Offline, een lovenswaardig initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het doel van de campagne is dat minder automobilisten sociale media gebruiken tijdens het autorijden. Dat het gebruik van je gsm tijdens het autorijden niet gepast is, dat weet inmiddels elke chauffeur, mede dankzij die campagnes. Als je om je heen kijkt op de autosnelweg, blijkt echter dat velen er nog geen gehoor aangeven. De vraag is of zij zich realiseren wat de gevolgen zijn van een ongeval. Hoe mooi zou het zijn als we het gedrag van de chauffeur blijvend kunnen veranderen door niet alleen informatie te zenden, maar het hen ook te laten beleven? Maak de voorlichting onderdeel van de rijles. Met immersive learning is de effectiviteit van de leerinterventie veel groter. Boots het gebruik van sociale media na en laat de aanstaande weggebruiker zien en ervaren wat de gevolgen van zijn gedrag zijn. Dit kun je ook doen bij mensen die onderweg betrapt en langs de kant gezet worden: aan de kant van de weg zet je ze een VR-bril op en laat je hen zien welke materiële schade of blijvend lichamelijk letsel ze kunnen veroorzaken. Effectief lik-op-stukbeleid in een virtuele wereld…

Er zijn legio andere toepassingen te bedenken zoals Koreen Pagano in haar boek Immersive Learning aangeeft: chirurgen die op afstand een operatie uitvoeren, eerste hulpdiensten die snel bij een ongeluk willen zijn in een drukke stad, verkopers die getraind worden een product te verkopen, enz.

Apple, Facebook, Google, HTC, Huawei, Microsoft, Sony en Samsung brengen VR naar jou

Zoals gezegd: de VR-producten komen er aan. Maar liefst acht technologiebedrijven hebben aangekondigd in 2016 en 2017 VR-producten op de markt te brengen voor het grote publiek: Apple, Facebook, Google, HTC, Huawei, Microsoft, Sony en Samsung. De vraag is niet wanneer je de VR-bril zal opzetten, maar wel: Wat ga je er mee doen om leren effectiever te maken? In de volgende blog bespreken we de vier VR-producten die op dit moment het grootste potentieel hebben voor educatieve toepassingen.

Nieuwsgierig naar Immersive Learning?

UP kijkt graag met jou naar de passende mogelijkheden voor jouw organisatie!

Vrijblijvend advies? Doen!

e-Learning op maat of een Leerplatform? We adviseren je graag. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Bel, mail of vul het formulier in.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.