5 tips om je Leerplatform te lanceren

5 Tips voor je Leerplatform | Header image | UP learning

Welkom, dit is je werkplek en dit zijn je collega’s. Succes! Om nieuwe medewerkers goed in te werken, stel je toch beter een iets ander Onboardingprogramma samen dan dat. Maar hoe zit dat eigenlijk bij de ‘onboarding’ van je Leerplatform? Is het volgende mailtje voldoende: “Ons nieuw Leerplatform staat klaar, hier zijn je inloggegevens. Succes ermee.” Vast niet. Maar wat dan wel? We geven je 5 tips.

En daar komt het feestelijke moment

Weken, zo niet maanden denk je na over leerprocessen, leerdoelen, content, workflows, blended learning trajecten, systeemintegraties, veiligheid en wat er allemaal nog meer nodig is om van je Learning Management Systeem (LMS) of Learning Experience Platform (LXP) een succes te maken. En dan is het feestelijke moment daar. De inrichting is klaar, alles werkt en er zijn al veel mooie cursussen ontwikkeld. De gebruikers kunnen eraan beginnen. Oh ja. De gebruikers. Die moeten nog geïnformeerd worden.

Onboarding Leerplatform | Confettieregen | UP learning

“We sturen ze een e-mail met de inloggegevens, organiseren een klassikale training en zorgen ervoor dat managers in hun one-on-one gesprekken aandacht aan het platform besteden. Ben ik nog wat vergeten? Oh ja. Het is ook wel handig als iedereen Chantal of Jos kan bellen als er vragen zijn.”

Was het maar zo eenvoudig…

Overtuigingstechnieken

Weten hoe iets moet, wil nog niet zeggen dat je het doet. Onbewust gaan we op zoek naar de ‘What’s in it for me’.  “Wat heb ik eraan?”, vragen we onszelf af. Dan werkt het altijd goed als een specialist, een vriend of een groep een aanbeveling doet. Zoals de ‘witte jas’ van de reclame die een specifieke tandpasta adviseert. Of de buurman die dezelfde smaak heeft als jij en zegt dat je echt naar die ene voorstelling moet gaan. Of ‘meer dan 12.345 bezoekers gaven dit verblijf een gemiddelde score van 9.2.’, vertelt de website je. Probeer deze overtuigingstechnieken* maar eens te negeren.

Een verplicht nummertje voor de baas?

Bij intrinsiek gemotiveerde collega’s lijkt het allemaal als vanzelf te gaan. Een Leerplatform dat intuïtief te gebruiken is en interessante content biedt, zullen zij al gauw zien als een aantrekkelijke toevoeging aan hun professionele ontwikkeling. Maar zo werkt het belange niet voor iedereen. Er zijn veel collega’s die een duwtje nodig hebben. Meestal is dat de grootste groep. En een duw moeten meerdere duwtjes of een flinke duw worden als het platform alleen maar voorziet in saaie verplichte nummertjes. ‘What’s in it for the boss?’ is nu eenmaal een zwakke trigger.

5 tips voor de lancering van je LMS

Denk dus op tijd na over het introduceren van een Leerplatform bij je collega’s. Beter nog. Betrek enkele eindgebruikers bij de opzet van het systeem en laat ze meedenken over de lancering en de uitrol. Nog voor de je live gaat, heb jij je eerste winst al te pakken. En met de volgende vijf tips plaats je jezelf in pole position.

1. Denk ‘multichannel’…

Vaak zien we dat er één enkele mail wordt uitgestuurd op de dag van lancering. Dan loop je het risico dat de mail niet direct aandacht krijgt en al snel niet meer top of mind is. Ga eens na via welke kanalen jij je collega’s nog meer kunt bereiken. Plaats bijvoorbeeld eens een banner op intranet die wekelijks verandert. Verstuur gedurende enkele weken meerdere e-mails met wisselende boodschappen. Voeg een ‘call to action’ toe aan je interne e-mailhandtekening. Maak links naar het lanceringsbericht, stel een pagina op met veelgestelde vragen, maak een instructievideo en voeg er een enthousiaste gebruiker aan toe, enz.

2. Denk ook offline

Een postercampagne niet meer van deze tijd? Nee hoor. Het kan bijzonder effectief zijn. Hang ze in het bureau of op andere verrassende plekken, zoals bij de koffiemachine, in vergaderruimtes of in ‘het kleinste kamertje’. Verander ze regelmatig. Een e-mail raakt al snel bedolven onder alle andere mails, maar een poster blijft zichtbaar. Maak het extra leuk door via Augmented Reality een inspirerende video of animatie te tonen.

Onboarding Leerplatform | Offline | UP learning

3. Laat het confetti regenen

Beloningen zijn belangrijke prikkels om gedrag te veranderen. Activeert je collega zijn of haar account? Duim omhoog! Een online training voltooid? Met een enthousiaste gif geef je iemand een goed gevoel. Laat medewerkers ‘sparen’ voor hun voortgang en beloon hen onmiddellijk zodra ze op een bepaald punt gekomen zijn.

4. Koester je ambassadeurs

Je hebt snel door wie de eerste en meest enthousiaste gebruikers zijn. Hopelijk heb je ze al door enkele eindgebruikers bij het project te betrekken. Vraag hen ambassadeur voor ‘leren en ontwikkelen’ in het algemeen en het leerplatform in het bijzonder te worden. Deel hun verhalen via de genoemde kanalen en methodes. Ontwikkel nieuwe learning content met hen en laat hen hun kennis delen. Blijf alert voor nieuwe ambassadeurs. Ze verspreiden ze zich als een olievlek over de organisatie.

Onboarding Leerplatform | Ambassadeurs | UP learning

5. Plan vooruit, maar niet te ver

Het  onboarden van nieuwe medewerkers duurt negen maanden tot een jaar. Trek ook voor het ‘onboarden’ van je leerplatform meer tijd uit dan ‘de dag van lancering’. Maak voor de dagen, weken en maanden daarna ook alvast een actieplan. Zo mag je niet vergeten om na een week een herinneringsmail te sturen naar zij die nog niet gestart zijn. Hoe verder in de tijd, hoe minder concreet je planning misschien wel wordt. Je houdt natuurlijk ruimte om in te spelen op de actualiteit.

Door je ‘Leercampagne‘ te plannen, weet je in elk geval zeker dat je platform niet aan de aandacht ontsnapt. Communiceer over nieuwe mogelijkheden, nieuwe content en deel succesverhalen. Denk daarbij steeds na over de ‘What’s in it for me?’ voor jij en je collega’s. Het gaat tenslotte om hun persoonlijke ontwikkeling.

*Welke overtuigingstechnieken van Cialdini zet jij in?


Meer over Leerplatformen

Vrijblijvend advies? Doen!

e-Learning op maat of een Leerplatform? We adviseren je graag. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Bel, mail of vul het formulier in.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.